Sunday, December 28, 2008

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU ISLAM 1430H

Abu Umamah r.a. berkata : "Rasulullah S.A.W telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Qur'an, setelah itu Rasulullah S.A.W memberitahu tentang kelebihan Al-Qur'an."

Telah bersabda Rasulullah S.A.W : Belajarlah kamu akan Al-Qur'an, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya."

Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, " Kenalkah kamu kepadaku?" Maka orang yang pernah membaca akan menjawab : "Siapakah kamu?"

Maka berkata Al-Qur'an : "Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku di waktu siang hari."

Kemudian berkata orang yang pernah membaca Al-Qur'an itu : "Adakah kamu Al-Qur'an?" Lalu Al-Qur'an mengakui dan menuntun orang yang pernah membaca mengadap Allah S.W.T. Lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kirinya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya.

Pada kedua ayanh dan ibunya pula yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda, sehingga keduanya bertanya : "Dari manakah kami memperolehi ini semua, pada hal amal kami tidak sampai ini?"

Lalu dijawab : "Kamu diberi ini semua kerana anak kamu telah mempelajari Al-Qur'an."

1 comment:

Anonymous said...

PAS KELANTAN LEBIH KEPADA "MAIN POLITIK" DARI BERPOLITIK

Setiausaha Pas Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, parti itu masih berharap Barisan Nasional (BN) dapat menerima cadangan pembentukan kerajaan campuran di negara ini.
Beliau berkata, cadangan itu yang dikemukakan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, penting bagi mengembalikan negara kepada keadaan aman dan tenteram.

"Apa yang dicadangkan oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah baik untuk negara dan saya yakin masalah yang dihadapi sekarang dapat dikurangkan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Takiyuddin berkata, Pas Kelantan pernah menyuarakan perkara itu sebelum Pilihan Raya Umum Ke-12 berdasarkan keinginan untuk melihat Kelantan terus maju.

"Bagaimanapun cadangan itu tidak mendapat reaksi UMNO sampai sekarang sekalipun apa yang dicadangkan itu untuk kebaikan rakyat. Kita tidak pernah tutup perbincangan," katanya seperti dipetik oleh Bernama.

Bagaimanapun kenyataan Takiyuddin itu bercanggah keputusan rasmi Pas Pusat yang menolak sebarang kerjasama dengan UMNO dan BN untuk membentuk kerajaan campuran sama ada di peringkat Pusat atau negeri.

Abdul Hadi pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Pas Pusat di Kuala Lumpur pada 31 Julai lalu menegaskan, bagaimanapun rancangan Pas untuk mengadakan pertemuan dengan semua pihak termasuk UMNO demi kepentingan negara dan ummah, akan tetap diteruskan.

Mesyuarat itu dihadiri 50 pemimpin Pas termasuk ahli Majlis Syura Ulama yang diketuai oleh Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Keputusan itu adalah reaksi kepada tawaran Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak, Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli kepada Pas untuk bergabung bagi menubuhkan kerajaan baru di negeri itu sebagai simbol perpaduan politik Melayu dan Islam.

Utusan Online.